>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<


Aktuellt datum och tid: fre okt 31, 2014 20:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 27, 2008 17:16 
Offline

Blev medlem: tis okt 21, 2008 22:56
Inlägg: 23
intruder skrev:
Ska göra ett försök
1 Tvinga upp axel kan du göra vid halka eller trånga utrymmen
Halka ökar du drivhjulstrycket Trånga utrymmen blir den mera lättstyrd+sliter mindre på boggidäck
2 Den hydraliska kan du typ stå stilla o boggihjulen styr Typ nilsby axeln tvingar man till styrning när bilen rullar den följer bilen
3 hur mycket den snor har med axel avstånd o göra
säg att bilen är 10 meter lång du kort axel avstånd då skär den mindre men sveper ut back mer
har du långt axel avstånd blir det tvär om skär mer sveper mindre ut bak
Har du lass på så vill den med fast axel gå rakt fram i korsningar vid halka medan den styrande hjälper till vid svängen


Oki, då är jag med på skillnaden. Joo, det förstås, axelavståndet avgör den saken hur mycket den tar i kurvan och slänger ut bak.
Om man kollar på ledbussarna, dom är ju rätt långa, förvisso så ju dom ledade i mitten, men bakhjulet är något styrande för att sista delen av bussen ska vara mer följsam med den främre delen av bussen. Tänkte om det var någon liknade tanke bakom den styrande bakaxeln på en lastbil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 28, 2008 20:42 
Offline

Blev medlem: lör okt 11, 2008 16:44
Inlägg: 241
Ort: Kungsbacka
Den styrande axeln hjälper inte till att skjuta iväg baken på bilen eller nåt. Bilen beter sig som om den varit tvåaxlig. Sista axeln märks inte. Som att svänga med boggiaxeln upplyft. Grymt bra. Skulle aldrig vilja ha fast axel. Har aldrig haft driftstörningar på mina och då har jag haft både Volvo och Scania med hydraulisk styrning. Med axelavstånd på 5,30m hade bilen krävt utrymme som en Finlandsärja utan bakaxelstyrning. Bra vid släpbackning också då allt bakom drivaxeln fungerar som ett långt överhäng. Man kan peta in släpet på riktigt trånga ställen.

Att bilen skulle bli slingrig på vägen har jag inte märkt något av och isåfall skulle det inte kunna bero på bakaxelstyrningen eftersom den inte reagerar på så små rattutslag som man gör i landsvägsfart. Åtminstone Scanias hydrauliska styr inte bakhjulen förrän framhjulen styr mer än ett visst antal grader, jag minns inte exakt, ca. 3-4 tror jag, för att bilen ska gå stabilt. Skillnad i fjädring eller däck är nog troligare orsak till att bilar känns olika på vägen. Hur det är med medstyrande axlar vet jag inte. Har aldrig kört sån.

Däcken på tredjeaxeln slits aldrig ut. Torkar sönder innan mönstret är borta!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 13:24 
Offline

Blev medlem: ons apr 02, 2008 3:39
Inlägg: 49
Har för mig att alla styrande bakaxlar slutar att styra vid ca. 40 km/h just för att dom inte ska slingra sig som en orm på landsväg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 13:30 
Offline

Blev medlem: lör nov 24, 2007 22:38
Inlägg: 127
Ort: Örebro
inte dom jag kört iallafall... dom svänger med i alla hastigheter...

Jag vet inte hur det är på mercor osv..Men det har inte varit så på dom bilar jag kört (4-serie, R-serie och FM7)


Är det något man kan beställa, så att den lägger av med att styra över en viss hastighet?

_________________
Tillbaka med UFFE REVBEN!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 13:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 10, 2007 14:10
Inlägg: 241
Ort: Norrköping
tankbilsthomas skrev:
Har för mig att alla styrande bakaxlar slutar att styra vid ca. 40 km/h just för att dom inte ska slingra sig som en orm på landsväg.


På den här rackaren så verkar det inte kopplas bort tyvärr, när man hissar stödaxeln så tar hjulen i skärmarna o det känns faktiskt i ratten :-(
Syns dåligt på bilden men hjulen styr med även vid hissad stödaxel så jag gissar att det är helt mekaniskt styrsystem?


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

_________________
The dash for the cash..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 15:22 
Offline

Blev medlem: sön aug 12, 2007 20:48
Inlägg: 540
Hur ser ni att den styr i hastigheter över 30km????
Hänger ni ut i rutan då :roll:
tankbilsthomas har rätt sedan finns den funktionen någon skrev om vissa grader tror det är 5%

Edit Varsego http://www.scania.com/news/events/archi ... _16459.asp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2007 0:16
Inlägg: 188
Ort: Södertälje
Alla styrbara löpaxlar slutar styra efter 30-40 km/h (beroende på fabrikat)

Bla Scania och MAN har axlar som "styr" fast man har dom i upplyft läge medans ex vis Volvo slutar "styra" när man har löpen i vädret.

_________________
Tor Andersson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 21:08 
Offline

Blev medlem: lör nov 24, 2007 22:38
Inlägg: 127
Ort: Örebro
Andersson, jag tror att du har fel faktiskt, för dom bilar jag har kört så har dom styrt med medans jag kört, även över 40 km/h....

_________________
Tillbaka med UFFE REVBEN!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 30, 2008 23:49 
Offline

Blev medlem: sön aug 12, 2007 20:48
Inlägg: 540
Broder Trucker Läs länken jag skicka tidigare
Tror inte Scania ljuger om deras egna märke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 0:11 
Offline

Blev medlem: tis okt 21, 2008 22:56
Inlägg: 23
Att hjulen tar i skärmen när man svänger när den är upphissad. Det kanske inte är orginalhjul på där? Det vore ju dumt om däcken tog i om man hissa upp... Tillslut så kanske skärmen spricker och går sönder...Vissa bilar man har sett(volvo dragare av lite äldre modell) har mer eller mindre.."sågat" sönder skärmen för att däcket ska kunna passera genom skärmen. Vad är det bra för?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 0:34 
Offline

Blev medlem: sön aug 12, 2007 20:48
Inlägg: 540
Hövdingen nu är inte jag säker på det men tror att det var pga trailarna skar sönder skärmarna när boggin var uppe
Om du tittar på dom nya modellerna så kan du ta bort en del av skärmen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 1:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 10, 2007 14:10
Inlägg: 241
Ort: Norrköping
Hövdingen skrev:
Att hjulen tar i skärmen när man svänger när den är upphissad. Det kanske inte är orginalhjul på där? Det vore ju dumt om däcken tog i om man hissa upp... Tillslut så kanske skärmen spricker och går sönder...Vissa bilar man har sett(volvo dragare av lite äldre modell) har mer eller mindre.."sågat" sönder skärmen för att däcket ska kunna passera genom skärmen. Vad är det bra för?


Jag tror man har kompromisat lite för att få höjd på skåpet, vi kör sällan helt tomma så rekomendationen är nog egentligen att inte hissa stödaxeln.

_________________
The dash for the cash..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 18:27 
Offline

Blev medlem: lör okt 11, 2008 16:44
Inlägg: 241
Ort: Kungsbacka
Man kan ju inte skylla chassi-tillverkaren för att nån klåpig påbyggare inte kollar att hjulen gå fritt från skärmarna! Det finns ju också bilar som man inte kan sänka helt utan att hjulen tar i skärmarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 20:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 9:35
Inlägg: 103
Ort: Hässleholm
Broder Trucker skrev:
Andersson, jag tror att du har fel faktiskt, för dom bilar jag har kört så har dom styrt med medans jag kört, även över 40 km/h....


En liten fråga bara. Hur kan du se om hjulen styr bak i hastigheter över 40km/h. Med tanke på hur små rattrörelser man gör i dem hastigheterna så kan man ju knappt se det. Kör själv en 8x4 och kan se den andra styrande axeln i spegeln. Och i 40 km/h och över så rör sig den axeln minimalt. Tycker det borde vara svårare att se sista axeln hur den rör sig.

_________________
SCANIA R144GB8X4NA460
HMF 3722 K6 + JOAB L24


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2008 21:17 
Offline

Blev medlem: lör nov 24, 2007 22:38
Inlägg: 127
Ort: Örebro
Det handlar väl mer om att jag känt hur den har vinglat längs vägen, men eftersom jag har läst nu länken som intruder skickade, och där står det svart på vitt att dom slutar styra över en viss hastighet.... Så då ger jag mig, jag hade fel.

_________________
Tillbaka med UFFE REVBEN!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010