BÖRJAN PÅ NÅGOT
STORT
1909-1945Historien tog sin början
redan 1909, när en grupp häståkare gjorde
ett försök
att bilda en åkeriförening i Nyköping. De
befann sig i en svår situation. Bönderna
kände av konkurrensen från åkeribranschen,
och vägrade därför att sälja hästfoder
till åkarna. Åren gick och den yrkesmässiga
biltrafiken tog över. Hästskjutsen kom
att spela en allt mindre roll. I takt med
industrins utveckling växte
transportbehovet.
Åkeriföreningar och lastbilscentraler
bildades, bland andra Nyköpings
Åkeriförening,
Södertälje Åkeriidkarförening och
Lastbilscentralen i Vagnhärad.
EN VÄRLD I RÖRELSE Världskrigen försvårade tillvaron för åkeribranschen. Det var besvärligt att få tag i
förare, då många kallades till beredskapstjänst. Myndigheterna införde restriktioner
i form av bland annat gummi- och drivmedelsransonering. Det var även brist på
foder till hästarna. Man var tvungen att organisera sig mer. I oktober 1939 samlades
en grupp åkare på Stora Konditoriet i Södertälje och en ordercentral bildades. Ett
år senare bildades lastbilscentralerna Nyköpingsortens Bilfrakt i Nyköping, Torshälla
Lastbilscentral och Lastbilscentralen i Finspång. Centralerna hade en stor och
viktig funktion under krigsåren och de flesta av åkarna såg många fördelar med
den gemensamma verksamheten. |
|